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  • 발표자: 정혜선(호주 뉴캐슬대학 객원교수, 지리학)
  • 제목: 한국-베트남 결혼이주를 통해 본 해외원조의 성격변화
  • 일시: 3월 21일 (수) 오후 5시
  • 장소: 백양관 N402호
  • 개요: 이주의 시대를 맞아, 해외원조의 성격은 어떻게 변하고 있는가? 원론적으로 해외원조는 수원국의 빈곤퇴치와 발전도모를 목적으로 하지만, 계획과 집행에서 수원국보다는 공여국의 이익을 더 많이 반영하게 된다는 것이 그동안의 정치경제학적 결론이었다. 최근에는 특정 수원국에서 공여국으로의 이주가 증가할수록, 해당 공여국에서 수원국으로의 해외원조가 함께 증가하는 것으로 나타나, 양국의 상생발전(co-development)에 대한 기대가 높아지고 있다. 한국에서는 결혼이주의 증가와 함께, 베트남 이주자와 다문화자녀들이 국내 빈곤층의 상당수를 차지하게 되었다. 이에 국내 NGO들이 중앙 및 지방정부의 지원을 받아 베트남 이주자에 대한 사업을 운영함과 동시에 그들의 베트남 고향에 대한 해외원조도 수행하고 있으며, 이 과정에서 이주자의 참여를 도모하고 있다. 이 세미나에서는 대베트남 한국 해외원조에 대한 사례연구를 중심으로 이주로 인한 변화가 해외원조의 양적 성장뿐만 아니라 질적 성장도 함께 가져오는지, 즉, 해외원조를 통한 상생발전은 가능한 것인지를 논의한다.

  • 발표자: 장지현(연세대 문화인류학과 석사수료)
  • 제목: 사이버스페이스 탐사기: 시행착오와 질문들
  • 일시: 4월 25일 (수) 오후 5시
  • 장소: 백양관 N402호
  • 개요: 인터넷과 사이버스페이스, 그 중에서도 소셜네트워크서비스는 사회과학의 주제로 등장한지 오래이며, 다양한 학문 분과만큼이나 많은 방법론이 연구에 사용되었다. 그렇다면 인류학의 특색이라 할 수 있는 참여관찰은 어떨까? 인류학의 기존 참여관찰 방법론을 그대로 소셜네트워크 분석에 적용할 수 있을까? 사이버스페이스에의 참여관찰은 연구 대상이 되는 장소와 사람에 대한 근본적인 의문을 일으킨다. 물리적 실체가 불분명해보이는 사이버스페이스상에서, 또한 연구자는 연구 대상이 아닌 연구 참여자와의 관계 설정이라는 인류학의 기본 윤리 문제와도 맞닥뜨린다. 이 발표에서는 이처럼 연구자가 사이버스페이스라는 공간과 그 안의 사람을 ‘참여관찰’해온 경험에서 비롯된 시행착오와 질문들을 공유한다.

  • 발표자: 정민우 (서던캘리포니아대 사회학과 박사수료, 연세대 문화인류학과 방문학자)
  • 제목: 권리의 구매: 아시아에서 기업 시민권의 등장
  • 일시: 5월 9일 (수) 오후 5시
  • 장소: 백양관 N402
  • 개요: 시민권에 대한 많은 논의들은 국가를 통한 권리의 수여 여부 및 방식에 집중하면서, 국가를 시민적, 사회적 권리 수여의 유일한 권위체로 상정해 왔다. 이러한 가정을 문제시하면서, 이 연구는 국가가 사회적으로 주변화된 집단의 권리를 제약할 때 시장이 새로운 권리 수여의 장으로 부상할 수 있으며 이 때 권리가 일종의 구매가능한 상품으로 재구성된다고 주장한다. 한국, 대만, 싱가포르에서의 18개월의 참여관찰 및 188명의 LGBT 운동 참여자 및 기업 행위자와의 인터뷰를 통해, 이 연구는 ‘다양성과 포용성 (Diversity and Inclusion)’을 내건 기업 내 정책, 프로그램, 그리고 프로젝트들이 구현되어 온 아시아의 다양한 시공간을 검토한다. 2010년대 초반 이후 국제 인권 담론에 LGBT 를 비롯한 소수자 권리가 적극적으로 포섭되기 시작하면서 많은 글로벌 기업들이 직장 내 소수자 권리 보장 정책을 계발하고 소수자 자조모임을 지원하며, 기업 밖의 시민사회 활동을 후원하기 시작했다. 이 연구는 이러한 전지구적 흐름이 아시아의 세 상이한 시장들에서 각기 다른 경로로 전개되었으며 이 때 특히 국가의 성적 거버넌스 형태와 지배적인 기업 문화, 그리고 사회운동의 정치적 규범에 따라 ‘기업 시민권 (corporate citizenship)’의 형식과 내용이 상이하게 부상했음을 보여줄 것이다.

  • 발표자: 박준영(연세대학교 문화학협동과정 박사과정)
  • 제목: 인공지능(AI)기술로 플랫폼 자본주의를 구성하는 행위자 연구
  • 일시: 6월 20일 (수)오후 5시
  • 장소: 백양관 N402
  • 개요: 본 발표는 플랫폼 자본주의를 구성하는 행위자들이 인공지능 기술 개발에 참여하고 이를 시장화 하는 과정을 핀테크 스타트업에서의 현장연구를 바탕으로 분석하고자 한다. 플랫폼은 기술을 중심으로는 머신러닝 소프트웨어 기술과 반도체 하드웨어 기술로 구성되고, 국내외 금융자본주의 시장에서 널리 활용되고 있다. 행위자는 기술자 개인과 조직, 금융시장 참여자와 조직에 이르기까지 다양하게 분화된다. 본 발표에서는 특히 행위자들이 플랫폼 변화를 둘러싸고 어떻게 다양한 행위와 담론을 구성하는가에 주목할 것이다.

  • 발표자: 헨리 아벨로브Henry Abelove (웨슬리언 대학Wesleyan University)
  • 제목: The History of The Closet
  • 일시: 2018년 9월 13일 (목) 17:00-19:30
  • 장소: 연희관 308호
  • 개요: I begin with some reflections on life and death of F. O. Matthiessen, an eminent left-wing American intellectual who killed himself in 1950. Matthiessen was gay but had been reticent about his gayness throughout his adult life. Some of those who mourned him, particularly his admirer the poet Frank O’Hara, thought that Matthiessen’s reticence had bred the desperate unhappiness which had led him to suicide. O’Hara too was gay but openly so. In two influential poems, responding in part to the suicide, O’Hara introduced “the closet” as a figure of speech connoting gay non self-disclosure. I aim to explain why O’Hara’s figure of speech came to be so widely adopted in American public discourse; why the figure has been, and still is, sometimes resisted and criticized; and why it has recently proved to be inspirational for those undocumented immigrants who call themselves “Dreamers.”
  • 발표자: 오가와 사야카 Ogawa Sayaka (리쓰메이칸 대학Ritsumeikan University)
  • 제목: The Logic of “Open Reciprocity”: A Case Study on “the Sharing Economy” and “Platform-type Civil Society” among Tanzanians in Hong Kong
  • 일시: 2018년 9월 17일 (월) 17:00-19:30
  • 장소: 연희관 404호
  • 개요: From the beginning of this century, the grassroots of transnational informal trades between China and African countries are rapidly taking place. African traders who flocked to China, while conflicting with intellectual property rights, immigration and commercial laws, etc., purchasing a variety of products, including copied, knockoffs and counterfeits, and transport them to their home countries. Tanzanian traders in China and Hong Kong formed their own unions intended to 1) rise the fund for meeting contingencies such as illness, death, forced repatriation and so on; 2) solute various conflicts with the host societies; 3) facilitate transnational commercial transaction by providing assurances for cash and commodities transfer. These unions include a multitude of the "commercial travelers" those who coming and going between China/Hong Kong and Tanzania while the core member of the union is the relatively long-stay broker. The business of China has high speculative nature and some of traders never come back again to China/Hong Kong. The membership of the unions has a high fluidity so that they can't invite the members' contribution to the union based on “reciprocity”. Also, their unions include several “criminals” such as drug dealers, illegal prostitutes, and thieves, “trust” among the members is completely lacking. How do they manage the unions, a kind of civil society activities, without "reciprocity" or "trust" that are most important factors for the mainstream of civil society theory? In this presentation, I discuss the possibility of the logic of “open reciprocity” in the socio-economic transformation with the development of ICT and cognitive capitalism by clarifying the continuities between the sharing economy and “Platform types civil society” created by Tanzanians in China/Hong Kong.
  • 발표자: 통차이 위니짜꾼 Thongchai Winichakul (위스콘신 대학교 매디슨University of Wisconsin-Madison and Institute of Developing Economies in Japan)
  • 제목: A History to Do Battle with the Cruelty of Thai History
  • 일시: 2018년 10월 19일 (금) 17:00-19:30
  • 장소: 연희관 404호
  • 개요: What should we do when historical knowledge contributed to a political atrocity? An alternative history is warranted to do battle with such cruel historical knowledge. On October 6, 1976, a horrifying massacre took place in Bangkok, due partly to the intensely anti-communist hatred. The political ideology based on the royal-nationalist history was a major contribution to such hatred and heinous actions. Such historical knowledge and political ideology have been part of the anti-democratic tendency in Thailand for many decades. An alternative history should try to do battle with the official Thai history to disarm the danger of the latter. Siam Mapped is an example of such alternative history. How does it do so, substantively, methodologically, and politically? Does the politics of an alternative history compromise its scholarly integrity and quality, and vice versa? Are there other alternative history?
  • 발표자: 미건 시닛 Megan Sinnott (조지아 주립 대학 Georgia State University)
  • 제목: The Libidinal and the Spiritual: A Gendered Analysis of Spirit Practices in Thailand
  • 일시: 2018년 10월 25일 (목) 17:00-19:30
  • 장소: 연희관 308호
  • 개요: Ghosts and spirits are ever present in the Thai landscape, evident in the ubiquitous spirit shrines and offerings that dot the countryside and cities, as well as the supremely popular Thai ghost movie (which include the genres of drama, suspense, horror, and comedy). Spirits guard houses, haunt the stranger as well as the loved one, animate the landscape, and befriend the mortal. Spirits are part of everyday life; they are propitiated, worshipped, loved, feared, and dreaded. Spirits are so central to the everyday experiences of many people that any account of religion and culture in Thailand is not complete without an accounting of how the spirit world informs both personal experience and ideological structures. This paper reviews contemporary approaches to the study and analysis of spirit beliefs/practices, arguing that a social justice framework can be enriched by a more robust incorporation of affective and psychic dimensions of the spirit world. Specifically, I discuss how gender, a multi-dimensional ideological structure that is historically and culturally specific, can be explored through expressions of the spiritual. This connection should not be surprising as one can see the inherent libidinal, or sexual aspects of the spiritual; the spirit world is unruly, forbidden yet beckoning, mysterious, and ultimately uncontainable. This powerful realm of the spirit, which lay just beyond the scope of human control, informs the ways in which the nature of men and women, their bodies and their desires, are described, challenged, and endlessly reworked. This paper is based off my current book manuscript on the gendered and sexual dimensions of spirit beliefs in Thailand.
  • 발표자: 쳉 실링 Sealing Cheng (홍콩중문대학, 인류학과Anthropology, The Chinese University of Hong Kong)
  • 제목: Talents Displaced: A Story of Music and Refugees in Hong Kong
  • 일시: 2018년 11월 7일 (수) 17:00-19:30
  • 장소: 연희관 404호
  • 개요: Founded in 2016, Talents Displaced is a band made up of asylum-seekers and other ethnic minorities in Hong Kong. Guided by the idea that they are artists first, and asylum-seekers second, Talents Displaced operates on the model of collective decision and mutual collaboration, independent of any NGOs or charitable organizations. The band performs original songs featuring rap in different languages, vocals, African drums, a DJ and sometimes dancers. All members of Talents Displaced are of African or South Asian descent, familiar with the everyday marginalization and stigmatization of ethnic minorities, not to mention asylum-seekers and refugees, in Hong Kong. Music serves as a space where self-expression, social transgression, and aspiration for change are possible. Locating the creative energies and troubles of Talents Displaced in the context of the racial-border regime of Hong Kong, I discuss the genesis of the band, its significance to the band members, as well as the way they seek to challenge dominant discourse about asylum-seekers and refugees in Hong Kong. I further used this experience to explore questions about the centrality of music as a site for understanding issues of identities, differences, vulnerabilities and resistance for displaced peoples.
  • 발표자: 송제숙 Jesook Song (토론토 대학, 인류학과Anthropology, University of Toronto)
  • 제목: Critical Approaches to Forms of Justice in Political Anthropology: Centering Distributional Justice and Transitional Justice
  • 일시: 2018년 11월 14일 (금) 17:00-19:30
  • 장소: 새천년관 112호
  • 개요: This talk explores put together two modes of justices: distributional justice exemplified as in welfare state and transitional justice widely represented in reconciliation committees. The exploration is casted in the hopes of creating a dialogue between what is considered as ‘political’ (focusing on the criticism of liberalism or making liberalism as the primary object of knowledge) and what is viewed as ‘political economic’ (focusing on the ways in which capital accumulation is structured). Distributional justice through the welfare state is infelicitous in not dissimilar ways to how transitional justice through international courts (or truth and reconciliation committees) is inherently ‘abortive.’ Both deflect the orientation of reckoning with deep-seated structural issues by focusing instead on addressing negative repercussions in the name of practicality. The (neo)colonial order that haunts us in the post-colonial redress culture is silenced when pressure to rectify structural conditions ends in mere nominal recognition or the logistics of monetary compensation. How capitalist form of wealth has been and will continue to be made is side-lined when consequential problems of accumulation are redirected as a matter of generosity and a redistribution of wealth. These soothing rituals of liberal ideology that advocate for the rights of the vulnerable are not equipped to transcend deep-seated political-economic violence, such as colonialism and capitalism.