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제목
석사 2004 : 전오경 : 한류현상과 그 지속 가능성에 대한 연구 : 중국에 진출한 대중음악을 중심으로
작성일
2022.03.29
작성자
문화인류학과
게시글 내용

'한류'현상과 그 지속 가능성에 관한 연구 : 중국에 진출한 대중 음악을 중심으로 = Research about "Korea wave" phenomenon and the continuance possibility : focus on popular music that advance in China / 전오경, 2004 

지도교수 : 조혜정 


이 연구는 전지구화 흐름 속에서 발생한 문화 현상의 일종인 ‘한류’에 대한 연구이다. 특히 중국에 진출한 대중 음악을 중심으로 문화 상품의 생산 과정에 초점을 맞추고 있다. 한류는 국가의 경계를 넘는 ‘문화의 전지구화’의 한 예로서 아시아 문화 교류라는 측면에서 특징을 갖고 있다. 구체적으로 대중 음악의 교류를 통해 서구의 잣대로 서로를 바라보던 시대를 넘어 비서구, 아시아인의 눈으로 아시아의 문화 정체성을 찾기 시작하는 움직임, 즉 단순히 대중 음악 소비에 그치지 않고 한국 관광이나 한국어 교육 등에 걸쳐 붐이 이어지면서 아시아 이웃을 알아가는 계기가 되고 있다는 점과 ‘굴뚝없는 산업’에서 문화 상품의 수출을 이루어내었다는 점에서 큰 의미를 지닌다. 이 연구에서 연구자는 ‘한류’를 문화로 보는 관점과 상품으로 보는 관점 양측면을 수용하면서, 아시아 문화 교류와 문화 상품의 수출의 두 차원을 살펴보았다.//이 연구는 주로 문헌 조사와 인터뷰를 중심으로 이루어졌다. 1998년부터 시작된 중국에서의 한류 현상이 대중 음악 분야에서 어떠한 양태로 나타나 진행되었고, 한류가 만들어지는 데 어떠한 조건이 작동했으며, 한류가 진행되는 과정에서 한국 대중 음악을 둘러싸고 어떠한 문제점들이 있었는지, 또 그것을 극복하는 방안은 무엇인지 한류 수용국인 중국과 한류 발신국인 한국 각각의 상황에서 짚어 보았다. 대중 음악과 관련한 중국의 한류 수용 상황과 그 한계와 가능성에 관한 일차 자료로서 한국과 중국 현지를 오가며 문화 생산에서 실질 업무를 담당하고 있는 이들과 심층 인터뷰를 실시했다. 이 연구는 문화 상품 생산자인 초기 ‘한류’ 주역들의 구체적이고 실질적인 목소리를 담아냄과 동시에 그들이 가진 모순점을 함께 고민하고 풀어보고자 하였다. //2장에서는 한류의 진행 단계와 형성 조건을 살펴보았다. 한류는 번안곡 형태의 한국 대중 음악을 중화권에 알리면서 시작되었고, 그 후 아이돌 스타들이 주축이 된 공연 중심의 활동으로 이어졌으며, 최근에는 문화 기술(Cultural Technology)을 중국에 이전하는 삼단계로 나아가고 있음을 밝히고 있다./한류의 형성에 있어 내적 조건으로는 한국 대중 음악의 대외적 경쟁력과 정부의 문화 산업에 대한 관심과 지원이 중요하게 작용하였다. 외적으로는 신흥 경제 대국으로 발돋움한 중국의 과도기적 정치 상황과 새로운 대중 문화에 대한 욕구, 대중 문화의 전파 수단으로서의 문화 인프라, 홍콩의 아시아 문화 기지국으로서의 기능 상실 등의 다양한 조건들이 작용하였다. /3장에서는 국가의 경계를 넘는 문화의 흐름인 한류가 국가와 기업 간에, 또 대중 음악의 시스템 안에서 어떠한 역학 관계를 형성하면서 아시아의 문화 시장에서 자리하고 있는지를 살펴보았다. /연구 과정에서 드러난 몇 가지 한중 양국의 문화 산업의 특수성을 요약하면, 첫째로 두 정부 모두 문화 상품을 국가 주도 하에 관리할 수 있는 영역으로 간주하고 문화의 흐름을 ‘규제’하거나 ‘조정’하는 역할을 맡고 있었다. 둘째 중국 기업과 한국 기업 간 기업 문화의 차이로 많은 마찰이 있었다. 특히 한국 기획사들의 단기적 이익 추구성과 아시아에 진출하면서도 문화 교류에 필수적인 문화적 상대주의와 글로벌 감수성의 결여로 사태를 어렵게 하고 있었다. 셋째 대중 음악 시스템 차원에서는 불법 유통과 복제 등의 기술적이고 구조적인 문제를 양국 모두 안고 있었다./두 나라의 경우로 나누어 다시 세부적으로 살펴보면, 중국 상황에서는 정부 영향 하의 제약과 한류 관련 서비스의 양허 수준(정부), 중국 기업의 ‘관행’(기업), 불투명한 유통으로 인한 저수익 구조(대중 음악 시스템)가, 한국 상황에서는 문화 상품의 복잡한 수출입 절차(정부), 근시안적인 내수 시장에의 집착과 현지와의 소통을 위한 노력 부족(기업), 재생산이 불가능한 구조(대중 음악 시스템)가 한계로 드러났음을 알 수 있었다. 4장에서는 보다 장기적이고 포괄적인 한국 대중 음악의 개선 사항들을 정리함으로써 한류의 지속 가능성을 논하였다.//한류는 5년여의 기간동안 여러 단계를 거치며 변화해 왔다. 현재는 문화 기술을 중국에 심는 단계로까지 발전을 거듭해 가고 있다. 중요한 것은 문화의 흐름은 일방 통행이 아닌 쌍방향으로 전개된다는 점이다. 다른 아시아 나라들에서도 ‘한류’와 비슷하게 ‘화류(華流)’, ‘홍콩류’ 등으로 아시아 문화 교류와 문화 상품의 수출/수입이 활성화될 전망이며 이를 통해 아시아가 새롭게 형성될 것이다. 한류 현상에 대한 성찰이 필요한 이유가 여기에 있다./ 



[영문]This research is on “Korean wave” which is appeared by culture phenomenon of globalization flow and investigated the limit and a possibility from production process of the cultural product which limits in the pop music advances to China. “Korean wave” retains aspect that is Asia culture exchange of Asian as an example of “globalization of culture” that pass over boundary of the country./As beginning to look for Asian cultural identity on Asian''s eye, not viewpoint which see in Western cultural standard, “Korean wave” does not stop to consume masscult and boom of “Korean wave” is becoming opportunity that know Asia neighborhood as being connected by Korea sightseeing or Korean education etc. Also, “Korean wave” has meaning inside that recognized culture is possible to become goods and accomplish export of cultural product in cultural industry. This study accommodated culture and goods of “Korean wave” in two viewpoints and suggested two roles of “Korean wave” by positive sight of Asia culture exchange and export of cultural product.//With this, this research searched form that Chinese “Korean wave” phenomenon begun slowly from 1998 appears in pop field, condition that this acts, limit of “Korean wave”, and found out methods that overcome this limitation in the view point of China that is “Korean wave” accommodation nation and Korea that send “Korean wave” to China./To research about accommodation situation, the limit, and possibility of Chinese “Korean wave” which is related with popular music, it was necessary to interview with people who visit China to do actual business. This study admitted their specific and substantial stories and simultaneously revealed contrariety. //In chapter 2, this research is form of “Korean wave” by passing on time. Early “Korean wave” informed Korea popular music of change music form on songs that translate (cover songs) and young stardom performance was prevalent thereafter. Current is phase that communicates culture technology in China and this change is gone continuously./Also, formation of “Korean wave” is handling various kinds of conditions which are competitive power contest enemy of Korea popular music, interest and support about government''s cultural industry which is great inner condition, Chinese transitional politics that stand on tiptoe to newly rising great economic nation, desire about economic situation and culture, by electric wave means of Asia masscult culture infra, as Hong Kong''s Asian culture base station transceiver system great foreign enemy condition of function loss etc./Chapter 3 mentions that “Korean wave” is cultural flow that pass over boundary of the country examined whether have setting down in Asian culture market as forming some dynamics relation between the country and company and in system of popular music./It also presented solution point to overcome limits and limit in culture market going forward more, and it confirmed continuance possibility of “Korean wave”. At research process, limit of “Korean wave” and peculiarity of cultural industry of Korean-Chinese two countries was detected as following. First, it was possible to confirm that Korean Government as well as China government can manage cultural product under country leading. All two countries were controlling or regulating culture. Second, China company had much cotton been operating under government effect than the Korea. Mind of Asia culture exchange and global sensibility were defective as Korea plan companies are converging to own culture. Third, both of countries have technological and structural problem of unlawfulness circulation and reproduction etc. /In detail, problems in China situation are level of restriction and “Korean wave” connection service under government effect, traditional practice of a China company, and that profit structure (popular music system) by opaque circulation. In Korea situation, it is problems that government''s complicated import and export formality of cultural product, excessive fondness to company''s shortsighted domestic demand market, inexertion for mutual understanding with local, and reproduction of pop system is impossibility. Chapter 3 is about limitation and solution way of each limitation and chapter 4 mentions possibility of “Korean wave” continuance by speaking improvement items of ultimate and recapitulative Korea popular music. //“Korea wave” is repeating development by CT plan step that plant our culture skill in China during 5 years only. Cultural flow exchanges effect for both directions not one-way direction always. Expect to act widely by intermediate that “Chinese wave” and “Hong Kong wave” etc such as “Korean wave” promotes cultural exchange of Asia and cultural product export in the other Asia countries except the Korea as finishing research.//